Tuesday, May 1, 2007

Finalement!

I kommentarerna till denna text skrev André Johansson för ett par år sedan att Dolt hot liksom andra Hanekefilmer ”är som skapade för filmkritiker, deras filmvetenskapliga analysmodell (i kombination med en lätt vänsterkonservatism)” och att ”när de ser Dolt hot och skriver berömmande om den, är det skamlöst egomasserande kritikern sysslar med”. Även om jag inte gärna ser mig själv som vänsterkonservativ, är det ju kanske en beskrivning av vad jag sysslat med senaste tiden, när jag dränkt i kaffe och tjocka böcker giroskrivit en uppsats om just denna film. Men samtidigt har jag lärt mig massa! Det har typ tagit all min tid i alla fall, det är därför denna blogg har varit en aning anemisk i april. Ändring nu! Men först, några utdrag ur mitt arbete.

Från metoddelen:

Utifrån en poststrukturalistisk grundsyn menar jag att subjektet inte är något naturligt eller fast, utan att subjektivitet är något som skapas relationellt och diskursivt. Man skulle kunna säga att subjektet är upplöst. Det är så mycket som verkar vara upplöst. Men nostalgiska suckar är inte bara bortkastade, utan även feltänkta! En ny tid som börjar bli gammal nu, och med Gilles Deleuze kan vi säga: ”Det finns varken skäl att frukta eller hoppas, utan att söka nya vapen.”

Från kap. 3.3:

Den modernistiska auteurfilmen har noga utforskat hur osäkerhet kan konstrueras genom tvetydiga bilder som relateras till karaktärers psykologiska mekanismer. Drömmar, fantasier och minnesbilder har problematiserats i Rom och Marienbad. Dolt hot för in diskussionen i ett postmodernt informationsnätverk, där bilderna inte bara relateras till karaktärspsykologi, utan blir disparata utdrag ur ett decentraliserat minnesarkiv av möjliga bilder.

Från kap. 4.4:

När Georges ser sig själv på bilden över sin egen gata är det något helt annat än när han filmas i studions trepunktsljus. Plötsligt formuleras hans identitet i förhållande till något större, en vidare diskurs om man så vill, där det självklara – bilen, kläderna, husets gallergrind – får helt nya betydelser. Även om det cogito ergo sum Epstein hänvisar till i sin iakttagelse av filmens självobjektifierande funktion inte kan sägas vara giltigt när subjektet dekonstruerats, verkar fortsättningen ”men jag tänker mig inte som jag är” ännu med såväl social som politisk kraft – kanske med en nödvändig modifiering till ett ”jag tänker mig inte som jag blir”, där tempusförändringen syftar till den blivandeprocess som den postmoderna identiteten ständigt genomgår.

Sånt här har jag suttit och skrivit, skrivit, läst. Idag är det första maj. Det kanske mer är bokdamm än hungerns bojor jag befrias från idag, men det är sannerligen en befrielse att fira!

6 comments:

Tennisspionen said...

"...deras filmvetenskapliga analysmodell.."

hahahahaha! I singular, underbart!

Uppsatsen: Epstein & Deleuze fin skit, förstås. Vem är din handledare och vad är det för nivå?

André Johansson said...

Singular kanske var att ta i...

Din uppsats verkar tung...

Jag gillar att du refererar till mig. Din otidsenliga blogg som doftar blm och chaplin och andra bra saker känns ibland som saker som inte längre finns. Och i sådana sammahang vill man röra sig!

Dolt hot är en mästerlig film.

Jonas said...

jakob: det är en mk-uppsats för john fullerton. men vi har inte världens bästa relation, vid vårt första möte fick jag vända i dörren för att han inte orkat läsa min text, andra mötet sa han hade läst men trodde att texten skulle handla om lumière och inte dolt hot. det blev inga mer möten, så jag har sökt handledaning bland psykologi- och etnologistudenter istället för filmforskare!

andré: haha, det ligger verkligen något i den iakttagelsen, det var därför jag refererade till det. dolt hot har potential att bli 2000-talets vertigo - fits all analyzing! men jag hoppas att man kan skriva något bra och viktigt ändå såklart...

otidsenlig, hmm. åh jag vill inte vara vänsterkonservativ ju! det var tre år sedan jag bytte ordfront mot arena ju! vad mer måste jag göra? =)

André Johansson said...

"dolt hot har potential att bli 2000-talets vertigo - fits all analyzing!"

Precis.

"men jag hoppas att man kan skriva något bra och viktigt ändå såklart..."

Naturligtvis.

"otidsenlig, hmm. åh jag vill inte vara vänsterkonservativ ju! det var tre år sedan jag bytte ordfront mot arena ju! vad mer måste jag göra? =)"

Börja läsa Neo. Nej, skit i kopplingen till det vänsterkonservativa. Tänk gammal hederlig kvalitet istället. Substans. Någon som vet den pratar om och artikulerar väl.

Tennisspionen said...

Du har inte förökt byta handledare? Med ditt projekt är det nog svårt att hitta någon olämpligare än Fullerton.

Jonas said...

andré: yes! det är ju fantastiskt i så fall!

jakob: mmm, kanske jag borde gjort, men jag får mest skylla mig själv som inleder såna där fyraveckorsprojekt. nu hoppas jag mest att han låter mig passera.