Nedräkning till matt
För 12 dagar sedan satt jag i Gotlandsfärjans ganska vidriga restaurangtorg och läste till slut Alexander Ahndorils Regissören. Även om bildspråkets färgprakt ibland var lite påfrestande tyckte jag om den, mest på grund av inspelningsscenerna, som när Bergman försöker hitta det bästa sättet att få Gunnar Björnstrand att spela ner sin roll till mumlande och omtagningarna följer på varandra med stigande irritation. Texten upprepades om och om igen, i pressade försök att nå fram till det facit som filmscenen i Nattvardsgästerna utgör. Orden blev en fiende, något skådespelaren måste övervinna, som en präst som inte längre tror på Ordet.
Igår ringde en vän. Han hade sett En passion och ville prata. Vi diskuterade Liv Ullmans krackelerande sanningsanspråk, skämtade om Erland Josephsons bristande entusiasm för fotografyrket, var oense om huruvida de infällda intervjuerna var ett krystat försök att vara samtida (är de inte!) och jag sa att jag inte alls kunde komma ihåg något särskilt om historien med de slaktade fåren.
Idag är jag bara ledsen. Utanför bräker helt andra får i sommarkvällens väntan på ett leende.
2 comments:
Jag var på fårö för första gången i samband med politikerveckan i början av juli. Blev väl inte så extremt imponerad. Men jag jan ha fått en skymt av det vita ljuset.
Jo, Fårö var inte alls så vackert som i filmerna - men så hittade jag ju inte rätt platser heller, varken för vitt ljus eller svarta siluetter. Ljuset är faktiskt vackrare på min sommars Öland, ett alvarsljus som fångas fint av Roy Andersson i Sångers slutscen - och faktiskt helt okej i Tre solar!
Post a Comment