Thursday, June 14, 2007

Sophies värld

Klackar ekar mot de regntunga, blåtonade kullerstensgatorna. I bakgrunden hänger tre klarröda gobelänger med svarta svastikor. Bara en annan människa är ute men ändå blir det en kollision i hörnet, så att klackarna måste smattra snabbare – hon har subversiva dokument i väskan och om hon upptäcks är hon illa ute!

Det är något med Sophie Scholl- Den sanna historien som stör. Den historiska Scholl var en av fem medlemmar i den antinazistiska motståndsgruppen Die Weiße Rose som producerade och distribuerade regimkritiska flygblad i München när kriget var som intensivast. Filmen visar hur de blir upptäckta och dömda av män i uniform. Problemet ligger nog delvis i hur den till synes oreflekterat infogar berättelsen i en utnött filmstil, där bilden av de röda hakkorsgobelängerna grupperas med alla andra bilder som ser exakt likadana ut, och som också ackompanjeras av ekande klackar mot sten. Det faktiska nazityskland kommer i skymundan av de konservativt men kompetent hanterade genrefigurerna: de tomma gatorna, bildrytmen, det religiösa ljuset som strömmar ner genom takfönstret. Nazismen växte fram samtidigt som den klassiska filmstilen förfinades till perfektion, men Sophie Scholl saknar alla historiska ankarpunkter som skulle kunna bli komplicerade. Tredje riket blir ett hyperverkligt sagorike, en hollywoodmytologi som filmen uppdaterar enligt samtidens behov av tyska hjältar. Utan att komplicera eller kontextualisera den nazistiska maktapparaten erbjuds en öppning för en ny tysk självbild att formeras under genrefilmens paraply. Genom att de nazistiska brotten förläggs till ett amerikafött någon annanstans, kan den tyska historien omformuleras till en motståndskamp mot en ockupationsmakt som framstår som främmande och essentiellt populärkulturell.

Kanske är det närsynt överkänslighet, men en vecka efter att 800 nazister tågade på Odengatan känns det i alla fall lite viktigt att komma ihåg att nazismen faktiskt inte uppstod i Hollywood på 80-talet.

2 comments:

Karoline said...

åh exakt varför den kändes lite motbjudande, trots att historien om sophie scholl är en viktig historia att berätta. men inte för att göra ännu en mysigt murrig film ackompanjerad av smeksamma jazztoner liksom. Den moraliska resning som hon visade prov på blir så förminskad av att skildras som ännu en filmsaga. eller tänker de bara: det här är en bra story, spännande också!!

åh jag är under the influence av roy anderssons moraliska imperativ!

Jonas said...

visst, det blir liksom konstigt på något sätt. speciellt om man tänker på den särställning nazismen ändå tycks ha i ondskans hierarkier, att då liksom skriva ut den från alla sammanhang.