Thursday, March 22, 2007

Själens speglar

Två resors semesterbilder på samma filmrulle från Kodak. Två månader mellan de hundratjugofemtedels sekunder som utgjorde den sjunde och den åttonde exponeringen. Samma ansikte på båda bilderna, men det ena är två omstörtande månader äldre. Jag tittar rakt in i mina två ögonpar, och i en spiritistisk bön försöker jag urskilja någon sanning, en spegling eller en skillnad. Jag har gissat att man inte får ha rakblad i flygkabiner, så jag är orakad på båda bilderna. Jag tittar mot kameran, mot fotografen, men tittar jag annorlunda i tågkupén än på stranden? Eller är jag densamme, ett konstant alter ego reserverat för dessa ögonblick framför objektivet? Känner blicken ingen samhörighet med de tankar jag ännu minns att jag tänkte, i tågkupén och på stranden? Roland Barthes skriver att:

väldigt ofta (för ofta för min smak) har jag blivit fotograferad och vetat det. Nu, när jag känner mig observerad av linsen, förändras allt: jag konstituerar mig själv i en poserandeprocess. Ögonblickligen skapar jag en annan kropp åt mig själv, jag förvandlar mig i förväg till en bild. (…) Jag lånar mig själv till det sociala spelet, jag poserar, jag vet att jag poserar, jag vill att ni ska veta att jag poserar, men (…) detta tilläggsmeddelande får inte förändra min individualitets värdefulla essens: vad jag är bortom varje avbildning. Det jag vill , kort sagt, är att min (rörliga) bild (…)alltid ska sammanfalla med mitt (djupa) ”jag”; men det är motsatsen som måste sägas: mitt ”jag” sammanfaller aldrig med bilden; för det är bilden som är tung, orörlig, envis (…) och mitt ”jag” som är ljust, splittrat, skingrat…

Bilden ovan: en fiktion, men en fiktion sprungen ur ögonblickets möjliga tankar. Snart glömmer jag att det är en fiktion. Så konstrueras ett minne.

No comments: