Åter bortom tagningen
För Sergej Eisenstein handlade montaget om konflikt. Kollisionen mellan två element tvingar fram en tanke, en absolut tanke som är inskriven i filmen och sedan spelas upp i åskådarens medvetande. Om det auktoritära förfarandet hade fungerat perfekt hade nog montagefilmen uppskattats mer av Stalin, som ju istället missnöjt klagade på att montagefilmerna var för overkliga och ändå mest uppskattades av dekadenta västerlänningar. Men ändå, Eisensteins reaktion mot Pudovkins tanke om de enskilda tagningarna som tegelstenar i en filmens mur är ännu viktig: tagningarna interagerar i det horisontella montaget, de talar med varandra, de framställer en syntes. Kanske är det hit vi måste titta, nu när filmen ännu desperat klamrar sig fast i nittonhundratalet?
Idén lyder: Det vertikala montaget. Inga tegelstenar, men heller inga fåfänga illusioner om att skapa ett uppspelat medvetande. Lager på lager i ett trådlöst nätverk av möjliga tankar, möjliga spår. Som om Godards nya filmer inte vore gjorda av en bitter gubbe, som om sextiotalslekarna åter kunde lekas framför datorn. Istället för att limma ihop bildernas skarvar lägger vi dem på varandra, osäkrar tagningens logik och låter skevheten öppna upp sprickor att fylla. Syntesen förloras i bildens synteticitet, och tanken kan få lämnas halvtänkt.
När alla sa att Hans Appelqvists Bremort var som en film, tänkte jag: Vilken film är sådan? Är det inte den vi borde försöka göra?